Ljudkvalitet på poddar och youtubekanaler

Det är kul att det är enkelt att göra sina egna ”radio”- och ”tv”-program. Vem som helst kan göra en podd eller spela in något på Youtube. Men många verkar inte lyssna på resultatet. Inte ens såna som är mer eller mindre professionella, och då menar jag att podden kommer regelbundet med avsnitt och förmodligen har en sponsor. Nu skulle jag se ett youtubeavsnitt om veganism, och det kan inte ha funnits ens en tanke på extern mikrofon. Alltså lät de båda medverkanden som om de talade i en burk långt borta.

Det finns poddar som jag först lyssnar in dagens ljudkvalitet på innan jag bestämmer mig för om jag kommer kunna höra något av avsnittet eller ej. Det behöver inte bara vara svagt ljud, utan kan också vara att intervjuaren hörs mycket mer än den intervjuade. Den intervjuade kanske dessutom är ovan vid att prata och talar med djup/låg röst, som inte hörs. 

Det som förvånar mig är att den som gör podden inte verkar lyssna själv i efterhand på hur det föll ut. Eller? För då måste man ju själv höra att det här är för jobbigt att lyssna på i längden.

Poddar jag önskar la mer krut på teknik är Färd, Husky och Apport Hundskola. Och Ett eget rum, men jag vet inte om de gör några avsnitt längre. En podd som inte finns längre men som lärde sig av att de lyssnade på sina egna avsnitt i efterhand och därmed är ett poddföredöme var Hundidioter. 

Som ni anar har jag fler, faktiskt kanske större, intressen än böcker. 🙂 

5 thoughts on “Ljudkvalitet på poddar och youtubekanaler”

  1. Ja, det är tråkigt när det är jobbigt att lyssna på poddavsnitt på grund av dåligt ljud. Jag brukar lyssna på en podd som heter Lektörspodden som dessvärre har väldigt dåligt ljud. Jag står ut med det för att innehållet trots allt är intressant, och för att hon som gör podden är medveten om att det är så men inte kan påverka det (hon förklarar alltid att det beror på att de sitter på en telefonlinje med stort avstånd). Men det är såklart ändå väldigt tråkigt.

    1. Ja precis, man kan ha lite överseende och anstränga sig när den/de som poddar är medvetna om det och talar om det. Så var det med den podd jag nämnde som verkligen försökte förbättra det och läsa in sig på tekniklösningar. Också telefonlinje för övrigt… Och ibland är innehållet värt det, som du säger. Måste inflika att det inte bara är privatpersonpoddar som kan brista i ljudkvalitet, utan även företags, t ex en bokförlagspodd jag försöker lyssna på ibland.

      1. Så sant 🙂 Vad är det för en bokförlagspodd? Är alltid intresserad av att hitta nytt att lyssna på, och vill gärna jobba inom den branschen i framtiden 😊

      2. Jag tänker på Bakom boken, en podd av Norstedts. Den funkar nog bra att lyssna på hemma i tyst miljö, men inte (för mig) ute på promenad. 🙂 Mer om litteratur än förlagsliv. Riktigt bra när jag kunnat lyssna.

Kommentera

